Засоби творення смішного в комедії. Виховний потенціал твору ГОСТРА САТИРА МОЛЬЄРА
Викривальний пафос комедії. Хоч п'єса «Міщанин-шляхтич» була написана
на замовлення короля, щоб висміяти турецьку делегацію, Мольєр надав їй глибшого
і серйознішого звучання, ввів до неї надзвичайно актуальну на той час
проблематику, що відбила суперечності в стосунках між основними соціальними
прошарками тогочасної Франції — дворянами та міщанами, або буржуа (буржуазією,
як пізніше їх стануть називати).
Міщанство (буржуа) як потужна політична та економічна сила формується у Франції
вже з початку XVII ст. Дворянство, навпаки, переживає економічний та моральний
занепад, І проте продовжує зберігати в суспільстві привілейоване становище. Два
вищі суспільні прошарки Франції — дворянство і духовенство — були звільнені від
податків і захищені численними королівськими пільгами, а міщани, навіть і
дуже багаті, формально, разом із селянами, були віднесені до так званого
третього стану, безправного і позбавленого будь-яких привілеїв. Тому не дивно,
що в середовищі міщан було немало таких, хто намагався пробитися до
дворянського стану. Цьому активно сприяла й офіційна державна політика Франції:
у зв'язку з необхідністю поповнювати зубожілу королівську скарбницю, посади,
які давали право на дворянське звання, можна було купити за гроші або отримати
через шлюб з представниками дворянства. Водночас і самі дворяни часто
спекулювали на цій ситуації, прагнучи мати від легковірних і простакуватих
міщан фінансовий зиск.
Мольєр намагається, з одного боку, показати перевагу дворян над буржуа з їх
низьким культурним рівнем і, з іншого боку, звільнити свідомість цих останніх
від почуття власної меншовартості. Таким чином, викривальний пафос п'єси
Мольєра спрямований і проти невігластва міської буржуазії, і проти лицемірної
моралі дворянства.
|