Народні думи. "Невольницький плач", "Дума про козака Голоту"
1. Вступне слово вчителя (про народні думи, їхню тематику, своєрідність форми.)
2. Прослуховування думи "Невольницький плач".
3. Стисла бесіда. - Яке враження справила на вас дума, її виконання? - Чим вона відрізняється від обрядової поезії?
4. Читання "Думи про козака Голоту". Пояснення незрозумілих слів.
5. Аналіз думи за питаннями.
6. Робота з ілюстрацією В.Пойди до "Думи про козака Голоту".
7. Складання порівняльної характеристики козака Голоти і багатого татарина.
Козак Голота - захисник рідної землі; багатий татарин - загарбник чужих земель.
Бідне вбрання козака, але добре доглянуті кінь і зброя; багатий і пишний одяг татарина.
Сміливість, військова майстерність козака; безпечність, задавакуватість татарина.
Простота, безкорисливість Голоти; гордовитість татарина, його ненаситне прагнення наживи.
Закономірність перемоги козака Голоти над багатим татарином; логічність поразки загарбника.
8. Зіставлення народної думи та історичної пісні.
Упродовж уроку треба звернути увагу семикласників на своєрідність жанру думи, яка побутує тільки в українському фольклорі. У ній відтворена героїчна історія нашого козацтва.
ДЗ. Прочитати думи "Маруся Богуславка" та "Іван Богун". Вивчити напам'ять уривок з "Думи про козака Голоту" (від початку до слів: "Козака молодого прохолоджає").
|