Вхід Головна Мій профіль Вихід

CАЙТ УЧИТЕ
ЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ,
ЛІТЕРАТУРИ та ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ,
заступника директора з НВР
Слов'янської ЗОШ І-ІІІ ст. 15

ЄФРЕМОВОЇ МАРИНИ МИКОЛАЇВНИ

Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Сьогодні в Україні
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Конкурси
Сайт Сайт
Про погоду
Погода в Україні
Моя планета
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

На допомогу вчителю

Головна » Статті » Українська мова » Синтаксис. Пунктуація

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Тема. Розділові  знаки  в  безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи).

Мета: удосконалювати в учнів загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; формувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників.

Внутрішньопредметні   зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння прислів’їв і приказок, що мають будову безсполучникових складних речень.

Культура мовлення і стилістика : особливості інтонації безсполучникового складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у тексті, творчій роботі.

Соціокультурна змістова лінія: прислів’я і приказки у житті.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

Випереджаючі завдання : написати твір-мініатюру,  в якому знайшло б пояснення прислівя :

         „ Рідна мова не полова: її за вітром не розвієш”.

         „Більше діла – менше слів”.

         „ Посієш вчасно – збереш рясно” .

         ( прислів’я за вибором учня)

Очікуваний результат

Після цього уроку ви зможете:

визначати                          безсполучникові складні речення;

його основні ознаки, смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення;

правильно ставити    розділові знаки між частинами безсполучникового складного речення й обґрунтувати їх;

правильно інтонувати   безсполучникові складні речення;

використовувати      безсполучникові складні речення у власному висловлюванні.

відповідати                       на поставлені питання.

уміти  досліджувати, відновлювати, аналізувати, трансформувати тощо.

 Хід уроку

  I. Організаційний момент

 II. Ознайомлення з темою, метою, завданнями уроку.

 III.Актуалізація теоретичного положення з розділу„Безсполучникове складне речення”

  1. Яке складне речення називається безсполучникове (правило записати)
  2. На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?
  3. Яку роль відіграє у безсполучникових складних реченнях інтонація?.
  4. У яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставлять

      * кому?

* крапку з комою?

* двокрапку?

* тире?

 IV. Використання системи практичних завдань, спрямованих на формування загальних та спеціальних умінь і навичок.

  V. 1. Дослідження -  відновлення – аналіз

*Утворіть народні прислів’я, дібравши  з довідки другу частину.  Код-відповідь запишіть.

Довідка

1.Рідна мова не полова:...                            А. ... на  осиці кислиці, на вербі груші.                 

2.Наговорила:...                                             Б. ...нехай тюрму знає.

3. Замкнув вовка межі вівці:...                     В. ...уранці вони поб’ються, а ввечері помиряться.

4.Брати що коти:...                                         Г....її за вітром не розвієш.

Код-відповідь :  1.          ; 2.           ; 3.               ;  4.             .

   ** Пояснити уживання розділових знаків.

  *** Визначити смислові відношення в  безсполучниковому складному  реченні.

 Твір - мініатюра, пояснення змісту  прислівя.

     Зачитайте свій твір-мініатюру, в якому знайшло б пояснення прислівя  „ Рідна мова не полова: її за вітром не розвієш”

 VI. 2. Дослідження – трансформація

 Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісний вигляд цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами  складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.

1.        Коли здобудеш  освіту, то побачиш більше світу.

2.        Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди.

3.        Дерево міцне корінням, а людина трудовим горінням.

4.        Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі.

5.        Коли достигне яблучко, то само відпаде.

6.        Більше діла, а менше слів.

7.        Слово не горобець, бо коли вилетить, то не зловиш.

8.        Брехня мов куля зі снігу, бо що далі котиться, то більше стає.

 Твір - мініатюра, пояснення змісту  прислівя.

 Зачитайте свій твір-мініатюру, в якому знайшло б пояснення прислівя  „Більше діла – менше слів”

 VI. 3. Пунктуаційний практикум (самоперевірка).

* Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.

        Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть „Посієш вчасно збереш рясно”. І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

* Перевірка.(ланцюжок)

 Додаткові завдання до цього тексту.

 Картка № 1.

Доведіть, що це текст.

 Картка № 2.

Повний синтаксичний розбір речення.

Прислів’я і приказки – стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу.

Картка № 3.

Робота зі словником. 

Поясніть значення іншомовних слів :   сконцентровано -

                                                                   філософія -

                                                                    аспект –

Картка № 4

Пояснити правопис слів :   прислів’я, приказка, сконцентровано, розмаїття, громадські, багатовіковий .

Перевірка виконаної роботи.

Твір - мініатюра

 Зачитайте свій твір-мініатюру, в якому знайшло б пояснення прислів’я  „ Посієш вчасно – збереш рясно” .

 VI. 4. Виконання тестових завдань

1. У безсполучниковому складному реченні.

   Своїм мовним багатством і змістом розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини?  її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут тощо.

Пропущено

А) кому           Б) крапку з комою     В) двокрапку         Г) тире

 2.  Правильна схема речення.

           І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

 А)   [ 1 ] : [  ].      Б)  (   ),   [  ] .     B)  [  ], (  ).    Г)  [   ] – [  ].

3.        У реченні 

          Прислів’я і приказки – стислі крилаті вислови : у них сконцентровано житейську мудрість і       філософію народу.

             Слова, прислів’я і приказки є

А) однорідними додатками ; Б) однорідними підметами;

 В) словосполученням ; Г) однорідними присудками.

4. У слові розмаїттям пишеться два   тт , тому що

А) спільнокореневі слова пишуться тільки так.

Б) подвоєння приголосних унаслідок  подовження відбувається перед я, ю, і  в усіх відмінках іменників середнього ряду ІІ відміни.

В) у правописі слова допущено помилку.

Г ) немає відповіді.

5. Коли речення

            Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі.

      переробити на безсполучникове, то потрібно поставити

      А) кому          Б) крапку з комою     В) тире       Г) двокрапку

6. Установіть відношення між безсполучниковими складними реченнями  ( розділові знаки випущено) та їх  схемами – моделями.

       1. Говорить      ?     шовком  вишиває   (Народна творчість)                    

 2.  Мир у світі таки буде ? його хочуть усі люди.  (Народна творчість)                                                                                              

 3. Грати словом ? долею грати. (Народна творчість)                                      

 4. Два голуби гуде ? голубка туркоче. (Народна творчість)                           

5. Стоїть явір над водою, на воду схилився ? сидить козак у неволі,   тяжко  зажурився. (Народна творчість)                            

6.  З добрим поживем ? добро переймем, а з лихим зійдешся ? того й наберешся. (Народна творчість)                           

       схеми – моделі                                                             зіставлення

   а)  [  ] :  [ причина ]. б)  [ умова] -  [  ]. в) [   ], [   ]. г)    [   ] -  [   ].  д)  [   ]- [   ], а  [   ] - [   ].  є) [   ]; [   ].

* пояснити розділові знаки у реченні №6

 Перевірка тестових завдань.

Підсумок уроку.

     Домашнє завдання.   Виписати з поетичних творів української літератури безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пояснити розділові знаки, накреслити схему-модель до кожного речення.
Категорія: Синтаксис. Пунктуація | Додав: efremova-marina (09.03.2012)
Переглядів: 7797 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Звіримо час
Думки відомих
Пошук
Корисні посилання
СайтМетодсоветОсвітній порталПереводчик онлайн�������-����
Відеоуроки
Сайт Сайт
Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz