Іва́н Величко́вський (*близько 1630 (?1651) — †1701? (1726)) — український письменник, поет, священик.
Іван Величковський належить до майже зовсім невідомих українських
письменників кінця XVII і початку XVIII ст. Перекладач і автор різних
аскетичних творів, архімандрит Німецького монастиря в Молдавії.
Дуже мало відомостей про життєвий шлях письменника. Можемо
припустити, що на початку 80-х років він належав до складу
співробітників чернігівської друкарні Лазаря Барановича. Трохи пізніше, в
середині 80-х років, він оселився в Полтаві, де зайняв посаду
пресвітера, а потім протопресвітера Свято-Успенської церкви.
Щодо літературної спадщини Івана Величковського, то в повному обсязі
вона не розглядалась ще в нашій науковій літературі. Але більшою мірою
нам відомі так звані «Вірші про Дедала», складені у 1687 році на честь
гетьмана Самойловича, та збірник дрібних поезій в рукописі
Києво-Софіївського собору № 362, який В.М. Перетц назвав «Антологією
1670 – 1680-х років».
Більш важливі поетичні досягнення Величковського: польський панегірик
«Lucubratiuncula» на пошану Лазаря Барановича і два слов'яноукраїнські
збірники, що мають назву «Зегар з полузегарком» і «Млеко» XVII ст., до
нашого часу не були предметом наукових досліджень літературознавців.
Усі відомі нам твори Величковського виконані в рисах того своєрідного
літературного стилю, який оформився в Європі, зокрема в Польщі, в XVI –
XVII ст., в епоху феодально-католицької реакції, і який поширювався на
Україні в шляхетських колах і колах вищого духівництва головним чином в
другій половині XVII ст. і на початку XVIII ст.
Стиль цей в сучасній науці зветься то «схоластичним» стилем, то
стилем «бароко». Характерною його ознакою є надзвичайно гіпертрофований
розвиток словесно-декоративного орнаменту: в художньому творі на перше
місце висувається форма — вишукані, штучні метафори, несподівані
порівняння, ефектні антитези. Запозичені у ренесансу образи античної
міфології та історії займають головне місце у створенні барочних форм.
Засоби прикрашення мови, орнамент використовуються надмірно у добу
бароко; змістові надається другорядного значення. Мета мистецтва за
часів бароко — вразити читача, зацікавити його несподіваними
стилістичними ефектами. Всі ці ознаки стилю бароко ми можемо простежити в
творах Величковського — «Lucubratiuncula», «Зегар» і «Млеко».
Перші відомості про панегірик «Lucubratiuncula» подав Михайло
Максимович в статті «Латино-польские сочинения писателей
малороссийских», надрукованій в 1850 році у третій книжці альманаху
«Киевлянин».
Бідність відомостей про зазначений панегірик пояснюється, головне,
тим, що твір цей належить до видань, про які кажуть, ніби-то вони albis
corvis rariores (рідкісніші, аніж білі ворони): до наших часів він
дійшов в поодинокому, мало доступному для дослідження примірникові, саме
в тому, який в половині минулого століття був перед очима у
Максимовича. В сучасний момент панегірик переховується в
«Древлехранилище» Центрального архіву РРФСР у Москві в складі бібліотеки
колишнього «Московского главного архива министерства иностранных дел».
З погляду літературної форми «Lucubratiuncula» Величковського
становить польські, почасти макаронічні, з домішкою латинських речень,
вірші, що складаються з 272 рядків, поділених на 68 сапфічних строф. В
різних місцях віршів між окремими строфами вміщені польські або
латинські цитати з Біблії і латинських письменників — Овідія та ін.
Щодо змісту, панегірик розробляє тему про патрона Барановича —
відомого євангельського мерця — «четверодневного» Лазаря, смерть якого,
за Євангелією від Іоана, оплакав Христос, а потім воскресив його, коли
напередодні хресних страждань прийшов до Віфанії. Тему цю сполучено з
євангельською ідеєю про пшеничне зерно, що вмирає в землі й приносить,
відродившись, великий здобуток.
Відповідно до літературних традицій доби бароко, Величковський
вводить до свого панегірика ряд образів з античної міфології й згадує
про Мінерва, Сізіфа. В одній з цитат згадується Тантал, що даремно
простягає руки до рота щоб поїсти яблук, які від нього тікають, і так і
стоїть знеможений жагою.
Не вберігся Величковський також і від характерної для доби бароко
штучності в інтерпретації тих або інших євангельських подій. Так,
воскресіння Лазаря, за поясненням нашого автора, сталося через те, що
сестра Лазарева Марія мала ймення однакове з іменем Божої Матері.
У другій частині «Lucubratiuncul'и» Величковський звертається
безпосередньо до адресата панегірика — Лазаря Барановича і вихваляє його
письменницькі здібності на підставі побіжної характеристики складених
ним творів.
Наприкінці книжки, виходячи з етимології прізвища Барановича,
Величковський згадує про niebieskiego Baranka, апокаліптичного агнця, що
був єдиний гідний взяти й розгорнути книгу за сьома печатями, та
прирівнює до нього чернігівського владику.
Підпис на останній — 10-й сторінці панегірика — «Towarzystwo Kunsztu
Typographskiego» свідчить, що складені Величковським вірші були
піднесені Барановичу від гуртка друкарських працівників.
Твір «Lucubratiuncula» дійшов до нас в дефектному примірнику, без
першого, заголовкового аркуша. Це покладає на дослідника обов'язок
вирішити, чи, принаймні, порушити питання про місце та час його видання.
Питання про час, коли «Lucubratiuncula» з'явилась у світ, вирішується
на підставі її змісту. Літературна спадщина Барановича, яку згадує
Величковський у своєму творі, обмежується творами, що вийшли між 1666
роком («Меч духовный») і 1680 роком («Notiy piec» i «W wieniec bozey
matki»). З другого боку, Величковський не згадує пізніших творів
Барановича — «Благодать и истина Іисус Христом бысть» і «Naiasnieysza
nieba i ziemie carica», що були видані в 1683 році.
Зазначену відсутність в «Lucubratiuncula» вказівок на пізніші роботи
Барановича можна пояснювати різними причинами. Може, Величковський не
зумів вкласти назв цих робіт у віршований розмір свого панегірика, але
можливо також припустити, що роботи ці під час видання панегірика не
були ще надруковані. Тоді приблизну дату виходу «Lucubratiuncula» в світ
доведеться встановити десь між 1680 і 1683 роками. У всякому разі
панегірик вийшов не раніш 1680 року.
Рукопис збірників «Зегар з полузегарком» і «Млеко» був виявлений
тільки на початку XX ст. Рукопис цей писаний чітким українським
півуставом кінця XVII ст. і містить в собі 33 аркуші. Біографічні відомості
На початку 1680-х років належав до складу співробітників чернігівської друкарні Лазаря Барановича; трохи пізніше, в середині 1680-х років, оселився в Полтаві, де зайняв посаду пресвітера, а потім протопресвітера Свято-Успенської церкви. На цій посаді і помер 1701 року.
Яскравий представник стилю бароко в українській поезії. Автор
панегіриків, епіграм, курйозних та ліричних віршів релігійного і
світського змісту, перекладач, теоретик фігурного віршування. Усі
відомі на сьогодні його твори видано у кн.: Величковський Іван. Твори.
К., 1972.
Творчість
Більшість творів Івана Величковського збереглася у рукописах (зокрема рукописні «книжиці» «Зегар з полузегарком» та «Млеко»), повністю їх було видано лише 1972 року.
Писав здебільшого польською і давньоукраїнською мовою.
Автор перших в українській літературі паліндромів (називав їх раками літеральними).
Література
Ресурси інтернету
|