Іван Вишенський (*між 1545-50, Судова Вишня — †після 1620) — руський письменник-полеміст. Біографія
Народився в м. Судовій Вишні (нині Львівська область). Біографічні дані про Вишенського дуже скупі. Був високоосвіченою людиною свого часу. Молодим проживав якийсь час у Луцьку.
Відомо, що в зрілому віці Іван Вишенський жив у містах Волині, Галичини
і Поділля. Приблизно у 70-х рр. 16 ст., не мирячись із феодальним ладом
Речі Посполитої, став ченцем Афонського монастиря в Греції, що був у ті часи центром православного чернецтва
на Сході. Звідси він надсилав в Україну послання, в яких виступав проти
окатоличення й ополячення України, переконливо заявляючи, що
український народ ніколи не скориться кривавим гнобленням. Перебував у
жвавих стосунках зі Львівським братством.
Літературну діяльність почав одночасно з острозькою групою полемістів.
Твори Вишенського виражали визвольні прагнення народу. На Афоні
письменник прожив більше сорока років: мешкав у кількох монастирях,
потім осів у скиті - невеликому житлі ченців-самітників, розташованому
віддалік від основних монастирських будівель. Заховавшись від усього
світу, він дав обітницю мовчання, проте не дотримався її: відчувши тугу
за рідною землею й зваживши на заклики українських братств, у 1604 р.
прибуває в Україну.
Прожив 2 роки у Львові, бо розійшовся поглядами з керівниками братства. Перебував в Унівському монастирі, звідки 1605 р. надіслав послання Домнікії, присвячене полеміці з впливовим членом львівського братства Юрієм Рогатинцем. Жив у Манявському скиті у Йова Княгиницького. 1606 р. повернувся на Афон.
Тут він наказав замурувати себе в кам'яній печері. 1615—1616 рр. —
останній відомий твір «Позопище мысленное». Він уперше в літературному
творі показав життя нижчих верств суспільства — селянства. «Друге
народження» Вишенському дав І.Франко. Сам Франко написав поему «Іван
Вишенський».
Відомо всього 16 творів. У 1590-х роках були написані найвизначніші з них, спрямовані проти Берестейської церковної унії. 1598 року в острозькій «Книжці» надрукував послання до самого Костянтина Острозького
та православних, написане Вишенським від імені монахів Святої Гори.
Близько 1600 р. на Афоні він склав збірник — «Книжку», куди ввійшли
«Извещение краткое», «Писание до всех обще, в Лядской земли живущих»,
послання до князя Костянтина Острозького і до єпископів, крім того «Обличение диавола-миродержца», «Порада» та ін. . В 1600—1601 рр. Вишенський написав «Краткословный ответ» Петру Скарзі.
У молитвах і роздумах приблизно в сімдесятирічному віці письменник помер.
Творчість
Найвідоміші твори: "Послання до єпископів..." (усього написав 16 творів, із яких - 13 послань).
Твори Вишенського визначаються в українській полемічній літературі
16-17 ст. не лише винятковим літературним талантом автора, але і його
своєрідною позицією. Вишенський не обмежувався боротьбою з католицизмом
та унією. Виходячи з засад візантійського аскетизму, він гостро
критикував увесь тодішній церковний і світський лад і вимагав простоти
старохристиянського братства, як здійснення Царства Божого на землі. Вишенський відкидав, зокрема, світську освіту і народні старовинні звичаї, як поганські. Вишенський користувався формами церковних послань, діалогу і полемічного трактату, постійно поєднуючи ці жанри.
У своїх творах Іван Вишенський малював барвисті, часто гіперболічні, образи морального занепаду вищих верств, зокрема духовенства, протиставляючи їм «бідних підданих» і простих ченців. Зворушення, емоційне піднесення чергуються тут з гострою сатирою, сарказмом. Накопичення епітетів, порівнянь,
запитань і закликів, іронічне представлення побутових деталей,
багатство словника, використання живої народної мови надавало творам
Вишенського яскравості й ефектності. Стиль Івана Вишенського, що
походить від візантійської проповіді, але споріднений і з літературною
манерою сучасних йому полемістів — українських (із острозького гуртка) і
польських (П. Скарги, М. Рея) — «наближається до кращих взірців
барокового стилю» (Д. Чижевський).
Філософія
Вишенський Іван— демократ, палкий патріот, гуманіст. Часто під
теологічною оболонкою проголошував ідеї соціальної рівності. В його світогляді помітні матеріалістичні тенденції. У своїх посланнях з Афону викривав православних єпископів-зрадників, римо-католицьке та уніатське
духовенство, польських та українських феодалів-кріпосників, виступав
проти покатоличення та ополячення трудящих мас України. Він вважав, що
праця кріпаків є джерелом всього багатства панів, виступав проти визиску селян феодалами та духовенством.
Оцінки В. подій та осіб кінця 16 — початку 17 ст. мають винятковий
інтерес для історичної науки. В. — майстер ораторсько-викривального
стилю. В його посланнях були зразки реалістичного зображення дійсності.
Творчість В. вплинула на розвиток жанру сатири в українській літературі. Глибокий знавець творчості письменника І. Я. Франко написав поему «Іван Вишенський». Твори В. вивчали А. Кримський, М. Сумцов, М. Грушевський, М. Возняк.
Дослідження творчості І. Вишенського
- Франко, Іван. Іван Вишенський та його твори (Монографія). Львів, 1895.
- Ерёмин, И. П. «Иван Вышенский и его общественно-литературная
деятельность.» // Вышенский, Иван. Сочинения. Москва и Ленинград, 1955.
- Грушевський, М. Історія української літератури у 6-ти томах. Том 5,
книга 2: Перше Відродження (1580—1610 рр.) Київ: Либідь, 1995. ст.
91-163, 234—266.
- Grabowicz, George G. «The Question of Authority in Ivan Vyšens'kyj: A
Dialectics of Absence.» // Harvard Ukrainian Studies: Proceedings of
the International Congress Commemorating the Millenium of Christianity
in Rus’-Ukraine. Vol. XII/XIII (1988/1989). P. 781-94.
- Шевчук, Валерій. «Іван Вишенський та його послання.» // Вишенський, Іван. Твори. Переклад В. Шевчука. Київ, 1986. Ст. 3-18.
- Chyzhevs'kyj, Dmytro (Чижевський, Čyževs’kyj, Tschižewskij,
Tschyschewskyj). A History of Ukrainian Literature, From the 11th to
the End of the 19th Century. Trans. by D. Ferguson, D. Gorsline, Ulana
Petyk. Ed. and Foreword by G. Luckyj. Littleton, Colo.: Ukrainian
Academic Press, 1975. P. 263-74.
- Gröschel, Bernhard. Die Sprache Ivan Vyšens'kyjs. Untersuchungen und
Materialen zur historischen Grammatik des Ukrainischen. Köln und Wien:
Böhlau Verlag, 1972. (Slavistische Forschungen 13).
Література
Посилання
|