Світова література як предмет у середніх
навчальних закладах
Основна
мета предмета „світова література” – залучити
школярів до скарбниці світової культури, ознайомити
їх із визначними зразками різних країн і народів, дати уявлення про світовий літературний процес, історію його
розвитку від стародавніх часів до сьогодення, про національну своєрідність та
загальнолюдську цінність включених до курсу літературних творів у співставленні
з рідною літературою.
Недоліки:
1) „залучити” – для цього повинні існувати
міжпредметні зв’язки;
2) „ознайомити” – вивчити поверхово, а
зарубіжна література повинна вивчатися глибоко;
3) „дати уявлення” – не значить навчити
дітей.
Співпраця з учителем української літератури:
- вивчати вікові та індивідуальні
властивості учнів;
- знати програми, підручники і посібники з
української літератури, щоб орієнтуватися в них, пов’язувати їх із зарубіжною
літературою;
- розробляти календарно-тематичні плани,
враховуючи відповідні факти обох літератур, узгоджувати теми, види творчих
робіт, вести загальні словнички;
- при вивченні теоретико-літературних та
історико-літературних понять не повторювати, а взаємодоповнювати тему новими
знаннями;
-
розкривати учням близькість літератур,
традицій і новаторства.
Така співпраця
допомагає краще організувати викладання світової літератури, а саме:
1) доцільно здійснювати підбір методів
вивчення творів класичної світової літератури у зв’язку з вивченням рідної
літератури;
2) визначити специфіку вивчення світової
літератури;
3) створити систему вивчення світової
літератури у зв’язку з рідною;
4) дослідити вплив спільно розробленої
системи на формування пізнавальної активності учнів, появу уявлення про
цілісний розвиток літературного процесу;
5) ефективно реалізувати виховну мету –
розвивати в учнів патріотичні й інтернаціональні почуття;
6)
вдосконалювати володіння українською
мовою.
Світова література у школах як
навчальний предмет з одного боку є системою планомірного тематичного впливу на
духовність учня під керівництвом учителя, а з іншого боку визначає собою ядро
гуманітарної освіти і створює можливість реальної взаємодоповнюваності
дисциплін у процесі навчання.
Проблеми курсу:
1) проблема визначення методологічної
основи вивчення світової літератури в середніх школах;
2) планування роботи;
3) виявлення специфіки викладання предмету.
Принципи, прийоми і методи вивчення зарубіжної літератури.
Принцип
– основні правила, керівні ідеї та вимоги до організації навчання.
Принципи вивчення зарубіжної
літератури:
1) принцип країнознавчого і етнокультурного
підходу;
2) принцип вивчення літератури як мистецтва
слова;
3) принцип єдності форми і змісту
художнього твору;
4) принцип історизму;
5) принцип пріоритету загальнолюдських
цінностей;
6) принцип цілісності у підході до твору.
Метод
– це система дій учителя і учнів, спрямована на досягнення мети освіти. Метод
об’єднує зміст освіти - систему
творів зарубіжної літератури, теоретико-літературних понять, умінь та навичок
учнів; мету освіти – духовне
збагачення школярів, прилучення їх до надбань світової літератури, розвиток
літературно-естетичного сприйняття, формування моральних, громадянських
переконань, естетичних смаків і потреб; і практичні
дії вчителя з організації процесу навчання та дії учнів у процесі навчання.
Виділяють такі методи:
1) словесні –
розповідь, лекція, бесіда;
2) наочні –
ілюстрація, демонстрація;
3) практичні – усні
та письмові завдання, вправи тощо.
Методист Кудряшов виділяє ще такі, як: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний,
проблемного викладу, частково-побутовий та дослідницький.
Дослідницький
метод використовує такі прийоми:
1)
висунення прийомів проблеми до
самостійної роботи учнів;
2)
самостійний аналіз учнями твору чи його
частини;
3) зіставлення різних творів, розв’язання
певної проблеми, краєзнавчі проблеми.
|