Запитання і завдання
Дайте відповіді на запитання
1. На ґрунті яких філософських ідей виник класицизм?
2. Яким чином ідеологія класицизму протиставила себе ідеології бароко?
3. У чому ідеологія класицизму виявилася співзвучною
політиці абсолютистської монархії?
4. В якій з європейських країн класицизм виявився в
найяскравішій формі? Як ви вважаєте, чому?
5. Яких представників європейського класицизму ви знаєте?
6. Чому література античності сприймалася класицистами як
взірець для наслідування?
7. Охарактеризуйте жанрову систему класицизму.
8. Якими були вимоги, що визначали правила побудови
класицистичної трагедії?
9. У чому полягала специфіка зображення характеру людини в літературі
класицизму?
Поміркуйте
Прокоментуйте тезу: класицизм — це мистецтво раціональних правил за
встановленими зразками.
Як ви розумієте такі слова академіка Д. Наливайка: «Класицизм — це художня
система, в якій домінуючою формою узагальнення є ідеалізація... Вона являє
собою... зведення розмаїття конкретних явищ до певного узагальненого зразка,
ідеальної умоглядної моделі»?
Пригадайте
Яким постає узагальненні! образ людини в літературних творах бароко?
Яким чином цей образ змінюється в літературі класицизму?
Що спільного і що відмінного в зображенні людини у представників класицизму, з
одного боку, та письменників античності й епохи Відродження, з іншого боку?
Перевірте свої знання
Складіть тезовий план відповідей на запитання про закони класицизму в такій
послідовності: 1) мовний стиль; 2) специфіка сюжету та композиції; 3) образи
персонажів; 4) тематика твору; 5) жанрові особливості.
Сформулюйте відмінності (не менше 4—5), які особливо контрастно протиставляють
стилі класицизму і бароко.
Подискутуємо
Митці бароко висунули тезу про неможливість пізнання світу, який видавався їм
утаємниченим і незбагненним. Класицисти, навпаки, вважали, що все у світі
влаштовано за раціональними правилами, які дозволяють усе збагнути і зрозуміти.
Хто з них, на вашу думку, ближче до істини і які аргументи ви могли б навести
на користь або спростування однієї й іншої тези?