Трагедія Гамлета – людини епохи пізнього Відродження
Одним із
найславетніших творів В.Шекспіра є трагедія "Гамлет”, яка сповнена величезного соціально-філософського
змісту.
У центрі сюжету – образ Гамлета,
данського принца. Навчаючись у Віттенберзькому університеті, він засвоїв
головну ідею доби Відродження – ідею поваги до гідності кожної людини. Повернувшись
до данського двору в Ельсінор, Гамлету тяжко сприймати весільну атмосферу при
дворі, самовпевненість неприємного йому Клавдія. Освіченого принца все вражає
грубими і дикими звичаями. Вчинок своєї матері він сприймає як щось не гідне
людини: "Тварина нерозумна і та, напевно, довше б сумувала”. Усе при дворі
тепер йому чуже. Перебування Гамлета в Ельсінорі стає нестерпним, і він
залишається в замку тільки тому, що така воля матері і Клавдія. Та дізнавшись
про дійсного вбивцю свого батька, принц клянеться помститися "усміхненому
негіднику”, і це стає метою його життя.
Розчарувався Гамлет і у своїй
коханій, зрадили його і найближчі друзі. Трагізм героя виявляється у його
самотності, холодності з боку оточення: матері, коханої, друзів. Отже, у
найважчий момент життя він не знайшов душевної підтримки.
У ході подій розкривається вся
гнилість і жорстокість данського двору. Змушений протидіяти всьому цьому,
Гамлет убиває Полонія, викриває зрадництво Розенкранца і Гільденстерна,
відмовляється від Офелії, карає гнівом і обуренням свою матір, вступає в
поєдинок з Лаертом. У такій атмосфері завдання Гамлета – помститися за батька,
- яке здавалось ясним і простим, безмірно ускладнюється і не тільки зовнішніми
обставинами, а й розвитком свідомості Гамлета, на яку ці обставини впливають.
Гамлет – інтелектуал, йому
властивий філософський склад мислення. За окремим і випадковим він уміє
розрізнити сутність, загальне й характерне.
Події, що відбуваються при
дворі, приводять принца до узагальнюючих висновків щодо людини і світу загалом.
Якщо у світі можливе таке зло, якщо в ньому гинуть чесність, любов, дружба,
гідність людини, тоді він "розладнався”, хворий, "час звихнувся”.
Отже, Гамлет вражений не
тільки злочинністю Клавдія, а й усією системою чужих йому принципів життя і
моральних понять. Герой знає, що він не може обмежитись лише помстою, бо
вбивство Клавдія не змінить світу. Гамлет не відмовляється від помсти, але
разом з тим усвідомлює, що завдання його набагато ширше – протидіяти злу
загалом:
Звихнувся час…О доле зла моя!
Чому його направить мушу я?
Велич
задачі й об¢єктивна нездійсненність її зумовлюють
надзвичайну складність внутрішнього життя і дій Гамлета. У світі "безчесної гри”,
"оплутаному тенетами підлоти”, йому важко визначити власне місце і знайти
реальні засоби боротьби. Характерним для стану свідомості Гамлета є його
монолог на початку третьої дії трагедії:
Чи бути, чи не бути? – Ось питання.
Що благородніше? Коритись долі
І біль від гострих стріл її терпіти,
А чи, зіткнувшись в герці з морем лиха,
Покласти край йому?
Масштаби
зла гнітять Гамлета, викликають розчарування, усвідомлення мізерності своїх
сил. Усе це підриває його волю, породжує незадоволення собою, вагання й
сумніви. Краса Всесвіту й людини більше не тішить його; людина і світ
сприймаються тепер не такими, якими вони йому уявлялися раніше. "З недавнього
часу, сам не знаю чому, я позбувся своїх усіх веселощів, занедбав усі свої
звичні вправи, і так мені важко, і цей вінець світотвору – земля – видається мені
неплідною скелею…Який довершений витвір – людина! Шляхетні думки! Безмежні здібності!
Увесь вигляд, кожен рух викликає захоплення. Вчинки нагадують янгола! Бога нагадує
розуміння! Окраса Всесвіту! Взірець усього сущого! А чого варта для мене ця
істота, квінтесенція якої – прах?” Як бачимо, Гамлет сумнівається в
гуманістичному ідеалі, однак у власних діях керується саме цим ідеалом, його відстоює і до кінця, до самої
загибелі не втрачає віри в його правоту.
В образі головного героя
В.Шекспір розкрив трагедію гуманіста. Гамлет – людина високої самосвідомості,
яка постає в суспільстві жорстокості та егоїзму, вступає у конфлікт зі світом,
проходить через жорстокі випробування, зазнає величезних страждань, тяжких
переживань і неминуче гине. Але він залишився вірним високим ідеалам, не
втратив життєстверджуючого погляду на світ.
Отже, трагедія Гамлета, на
мою думку, полягає у тому, що він мав шляхетні уявлення про людину, людину
епохи Високого Відродження, а це пішло всупереч із побаченою ним дійсністю. Як бачимо,
загибель Гамлета була неминуча, тому що розрив між тим, що він міг здійснити в
реальному житті та його переконаннями був надто великим. Життєствердні ідеали
Відродження потерпіли кризу.
Семенченко Світлана,
8-А клас
|