Тема:
Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Мета: поглибити
знання учнів про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в складносурядному
реченні; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів,
визначити їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у
складносурядному; формувати інтерес до вивчення синтаксису української мови.
Обладнання: дошка,
таблиця, картки, підручник.
Тип уроку:
вивчення нового матеріалу.
Хід
уроку:
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
Диференційоване завдання за 3 варіантами:
·
8б. – вправа 21; 9,10б. – вправа 32;
11,12балів – скласти вірш чи твір-замальовку про «Прихід осені», вживаючи
складні речення різних типів.
·
Гра «Мікрофон». Передаючи «мікрофон» по
ряду ланцюжком, діти дають відповіді на запитання з розділу «Синтаксису» і «Морфології»:
1.
Що вивчає «Синтаксис» ?
2.
Яке речення називається простим?
3.
Яке речення називається складним?
4.
Які типи складних речень ви знаєте?
5.
Що таке сполучник?
6.
Які типи сполучників виділяють? Назвіть
приклади?
·
Тест
для самоконтролю. – (Додаток до уроку)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого уроку: «Складне речення, його будова і
засоби зв’язку в ньому».
Мета уроку: поглибити знання про складне речення, будову складносурядного
речення, засоби зв’язку в складносурядному реченні; розвивати уміння і навички
розрізняти складні речення різних типів, навчитися визначати їх структуру і
засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному.
На дошці записані речення:
Записати речення, підкреслити в кожному
граматичні основи. Довести, що речення є складносурядними. Визначити, до яких
розрядів належать вжиті для зв´язку їхніх частин сполучники.
1. Старенька
хата сперлась дахом в сад, а вишня в стріху свої гілки горне.
2. Хай не мліють
ріки і озера, і буде в них вода цілюща й чиста.
3. Хай не згаса
калинове намисто, а колос наливає повне зерно.
IV. Засвоєння теоретичного матеріалу.
Слово вчителя: Складне
речення, частини якого поєднані сурядними зв’язками, називають складносурядним.
Робота в парах.
Опрацюйте матеріал, проведіть взаємоопитування у
формі діалогу. Робота з підручником стор. 14, на основі таблиці.
V. Закріплення знань.
·
Робота в
мікрогрупах (4 особи).
Побудуйте
речення за поданими схемами, запишіть в зошит.
1.
Або
=======, або _
_ _ _
======= .
2.
_ _
_ _ =======, а ________ =======.
3.
________ _ _ _ _ _
=======, а _______
=======.
4.
=======
________ _
_ _ _ , проте
_ _
_ _ ________
=======.
·
Завдання на картці
Завдання: продовжіть
речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий
пейзаж.
1. Грім помалу стихає, і …
2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …
3.Від дороги тягнуться рівно поля …
4.За селом росте пшениця, і …
5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …
·
Прокоментуйте,
як ви розумієте вислови:
Садок у вересні,
що кожух у січні.
Вересень
студений, але ситий.
Як вересніє, то
й дощик сіє.
Серпень страву
готує, а вересень подає до столу.
Вересень пахне
яблуками, а жовтень – капустою.
У жовтні тільки
руки мерзнуть, а в листопаді й ноги дубіють.
VI. Підсумок «Ромашка». Зриваючи пелюстки, повторюємо поняття, закріплюємо вивчене. Учень підходить до дошки, зриває пелюстку, читає
поняття і дає повну відповідь.
«Знаю – навчаюся - вмію» - прокоментувати ланцюжок, поєднавши з темою
уроку.
VII. Оцінювання.
У кожного учня на парті картка для
самооцінки за усіма видами роботи, які були передбачені вчителем і виконані
на уроці.
Кожен оцінює
свою роботу, див. додаток.
VIII. Інструктаж домашнього завдання.
Вправа
23 (II варіант), стор.14; §2.
|